kanald.ro
Utile
Ce despăgubiri poți primi de la un operator de zbor. Compensațiile ajung la sute de euro
Fie că vorbim despre un zbor anulat, întârziat sau bagaje pierdute, putem cere despăgubiri imediat. Iată ce compensații poți primi de la un operator de zbor!
Dacă și tu te-ai confruntat măcar odată cu o întârziere de zbor, anulare sau bagaje pierdute, trebuie neapărat să știi că poți primi despăgubiri ce ajung la sute de euro.
Din păcate, mulți dintre noi nu suntem obișnuiși să cerem despăgubiri atunci când întâmpinăm o astfel de problemă, însă procedura nu este deloc grea, mai ales că există un regulament european clar. Iată ce tipuri de despăgubiri poți primi de la un operator de zbor, dar și pașii pe care trebuie să-i urmezi pentru a beneficia de compensații!
Ce tipuri de despăgubiri poți primi de la un operator de zbor
Fie că vorbim de un zbor anulat, întârziat sau bagaje pierdute, trebuie neapărat să știi că poți cere despăgubiri imediat. Deși mulți dintre noi nu apelăm la această metodă, mai ales atunci când vorbim despre o simplă întârziere de zbor, există mai multe tipuri de compensații pe care le putem primi. Procedura nu este una deloc grea, mai ales că există un regulament clar care ne oferă această posibilitate. Iată care sunt situațiile în care poți cere despăgubiri!
Despăgubiri pentru întârzieri, anulări sau bagaje pierdute
În cazul întârzierilor, trebuie să precizăm faptul că despăgubirile se acordă doar atunci când este vorba despre o întârziere de cel puțin 3 ore. Aici, mulți pasageri se uită doar la ora de plecare, însă pentru a putea cere compensații în bani este nevoie să suportăm o întârziere egală sau mai mare de trei ore, fiind vorba de ora aterizării.
De asemenea, dacă avionul pleacă cu o întârziere mai mare de două ore, pasagerii au dreptul să ceară masă, apă, iar dacă este vorba de o întârziere mai mare, compania aeriană este obligată să ofere cazare gratuită și transport până la hotel și înapoi. Aceleași drepturi pot fi cerute și dacă zborul este anulat.
În cazul unui refuz la îmbarcare, pasagerii pot cere asistență la aeroport și apoi compensații. Aici vorbim despre situația în care pasagerul ajunge la ora stabilită, la poarta de îmbarcare, dar nu i se permite să urce în avion. Cu această problemă ne putem confrunta atunci când sunt mai mulți pasageri decât numărul de locuri disponibile. Fenomenul se numește overbooking și apare pentru că le este permis companiilor să vândă mai multe bilete, bazându-se pe faptul că, de cele mai multe ori, există un număr de persoane care nu se mai prezintă la aeroport în ziua zborului.
Totodată, pasagerii mai pot cere despăgubiri de la un operator aerian atunci când bagajele ajung cu întârziere, sunt pierdute sau distruse. Pe lângă compensații, păgubiții mai pot cere și alte beneficii.
Compensațiile se acordă în funcție de distanța parcursă
Pentru refuzul îmbarcării, anularea zborului sau întârziere, se acordă compensații în funcție de distanța parcursă:
– 250 de euro pentru toate zborurile de 1.500 de km sau mai puțin
– 400 de euro pentru zborurile europene cuprinse între 1.500 de km și 3.500 de km
-600 de euro pentru zborurile cu o distanță mai mare de 3.500 de km.
Despăgubirile în bani se plătesc fie în numerar, fie prin transfer bancar. Totuși, compania poate oferi și bonuri de călătorie sau alte servicii, în cazul în care pasagerul este de acord.
Citeste si: Ce cantitate de lapte consuma un bebelus? Tabel cantitate lapte bebelusi - catena.ro
De asemenea, dacă bagajul întârzie sau nu ajunge la destinație, este stabilită o sumă maximă pe care compania aeriană trebuie să o ofere, aceasta fiind de 6.000 de lei. Pe lângă această compensație, operatorul aerian trebuie să asigure bani și pentru produsele de strictă necesitate, cum ar fi cele de igienă.
Citește și: Cele mai potrivite cadouri pentru fiecare zodie, perfecte în 2024
Ce pași trebuie să urmezi pentru a primi despăgubirile
În cazul în care vi s-a refuzat îmbarcarea, zborul a fost anulat sau întârziat cu peste două ore, compania aeriană trebuie să vă ofere un document scris care să includă normele privind acordarea de despăgubiri și asistență. Întotdeauna este necesar să trimiteți plângerea mai întâi operatorului de zbor, utilizând fie formularul furnizat de acesta, fie formularul UE privind drepturile pasagerilor. Pe lângă formular, va trebui să prezinți orice document de călătorie care conține codul de rezervare, acesta fiind format din șase caractere. Astfel, este necesar să păstrezi toate documentele și chitanțele din timpul călătoriei, mai ales atunci când zborul întârziat creează costuri adiționale.
Citește și: Cum să adopți un stil de viață sănătos în 2024. Vezi care sunt obiceiurile nocive la care trebuie să renunți
Un alt detaliu important, care ar trebui reținut, este faptul că operatorul aerian are obligația de a răspunde într-un termen de 7 zile, iar în cazul refuzului despăgubirilor să justifice decizia. Astfel, dacă compania aeriană respinge cererea sau nu răspunde în termen, pasagerii pot solicita ajutorul autorităților naționale de reglementare sau pot consulta un avocat specializat în dreptul aerian.
De precizat aici este faptul că regulamentul se aplică numai în cazul zborurilor care pleacă din state membre ale Uniunii Europene, ajung într-un stat UE sau sunt operate de o companie ariană UE.